Ahad, 14 Mei 2017

ISU STANDARD PENGAJARAN PROFESIONAL

ARTIKEL 1: Professional Teaching standards

Ulasan:
Artikel ini dikeluarkan oleh NSW Institute of Teachers pada tahun 2005 yang menjelaskan tentang kerangka standard pengajaran professional. standard pengajaran professional adalah satu kerangka yang dijadikan rujukan utama bagi seseorang guru dan menerangkan tentang apa yang boleh guru lakukan, menyediakan hala tuju dan struktur untuk menyokong persediaan guru dan pembangunan guru. Artikel ini menjelaskan 7 elemen dari kerangka standard pengajaran professional dan dikelaskan kepada tiga domain pengajaran iaitu pengetahuan professional, amalan professional dan komitmen profesional. Kerangka ini juga mempunyai key stages iaitu a) guru ijazah, b) kompetensi secara professional, c) pencapaian professional dan d) kepimpinan professional. Tujuh elemen yang ditekankan dalam artikel ini ialah
1.       Guru mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang kaedah dan kandungan subjek yang diajar
2.       Guru mengetahui pelajar dan stail pembelajaran mereka
3.       Guru merancang, menilai, dan membuat laporan untuk pembelajaran yang efektif
4.       Guru berkomunikasi secara efektif dengan pelajar
5.       Guru menggunakan kemahiran mengurus kelas untuk melahirkan dan mengekalkan persekitaran pembelajaran yang selamat dan mencabar
6.       Guru meningkatkan secara konsisten pengetahuan dan amalan professional

7.       Guru terlibat secara aktif dalam komuniti bidang profesion mereka




ARTIKEL 2: Teaching competencies Standards in Southeast Asian Countries

Ulasan: 


Ulasan:
Kajian ini menerangkan 5 domain standard pengajaran kompeten dalam Negara Asia Tenggara iaitu a) pengetahuan profesional, b) kemahiran profesional, c) ciri-ciri peribadi, d) standard etika dan nilai peribadi/ profesional dan e) pembangunan profesional dan pembelajaran sepanjang hayat. Artikel ini juga menerangkan tentang gap dan isu yang berkaitan dalam kajian ini. Artikel ini juga menerangkan secara terperinci tentang penilaian dan sistem pendidikan di Brunei Darussalam, Kemboja, Indonesia, Lao PDR, Malaysia, Myanmar, Philippines, Singapura, Thailand, Timor-Leste dan Vietnam. Kajian ini juga menyenaraikan 11 senarai kompetensi guru iaitu:

1. Membantu pembangunan kehidupan pelajar dan kemahiran kerjaya
2. Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif
3. Memudahkan pembelajaran
4. Menyediakan rancangan pelajaran yang sesuai dan selaras dengan visi sekolah dan misi
5. Membangunkan aras tinggi kemahiran berfikir (KBAT, HOTS)
6. Membangun dan menggunakan sumber pengajaran dan pembelajaran (ABM, BBM, TMK)
7. Meningkatkan nilai etika dan moral
8. Menilai prestasi pelajar
9. Penglibatkan dalam pembangunan profesional
10. Rangkaian dengan pihak berkait terutamanya dengan ibu bapa
11. Menguruskan kebajikan dan tugas pelajar

ARTIKEL 3: Standard kompetensi Guru malaysia
Ulasan:

Artikel ini menerangkan secara terperinci system pendidikan di Malaysia dan perlunya diwujudkan suatu standard kompetensi guru Malaysia. Standard kompetensi luar negara yang ada boleh dijadikan panduan tetapi perlu disesuaikan dengan keadaan di Malaysia dengan mengambil kira faktor budaya dan agama. Objektif yang dicadangkan dalam Standard kompetensi guru Malaysia ialah 1) Mengenal pasti keperluan standard kompetensi dalam tugasan sebagai guru, 2) Mengenal pasti visi pengembangan tugasan guru, 3) Mengenal pasti kekuatan diri yang dapat membantu dalam tugasan sebagai guru, 4) Mengenal pasti kekurangan diri yang perlu dibaiki, 5) Meningkatkan usaha memotivasikan diri ke arah standard kompetensi, 6) Meningkatkan usaha untuk menambah pengetahuan dan kemahiran, 7) Meningkatkan martabat profesion perguruan. Artikel ini juga menerangkan proses yang perlu dilalui oleh bakal guru untuk mendapat kelayakan sebagai guru. Standard ini mengutamakan empat perkara iaitu a) Pengetahuan professional (professional knowledge), b) Amalan Profesional (Professional Practice), c) Nilai Profesional
(Professional Values) dan d) Hubungan Profesional (Professional relationship)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan