ARTIKEL 1: Professional Teaching
standards
Ulasan:
Artikel ini
dikeluarkan oleh NSW Institute of Teachers pada tahun 2005 yang menjelaskan
tentang kerangka standard pengajaran professional. standard pengajaran
professional adalah satu kerangka yang dijadikan rujukan utama bagi seseorang
guru dan menerangkan tentang apa yang boleh guru lakukan, menyediakan hala tuju
dan struktur untuk menyokong persediaan guru dan pembangunan guru. Artikel ini
menjelaskan 7 elemen dari kerangka standard pengajaran professional dan dikelaskan
kepada tiga domain pengajaran iaitu pengetahuan professional, amalan professional
dan komitmen profesional. Kerangka ini juga mempunyai key stages iaitu a) guru
ijazah, b) kompetensi secara professional, c) pencapaian professional dan d)
kepimpinan professional. Tujuh elemen yang ditekankan dalam artikel ini ialah
1. Guru mempunyai
pengetahuan yang mendalam tentang kaedah dan kandungan subjek yang diajar
2. Guru mengetahui
pelajar dan stail pembelajaran mereka
3. Guru merancang,
menilai, dan membuat laporan untuk pembelajaran yang efektif
4. Guru berkomunikasi
secara efektif dengan pelajar
5. Guru menggunakan
kemahiran mengurus kelas untuk melahirkan dan mengekalkan persekitaran pembelajaran
yang selamat dan mencabar
6. Guru
meningkatkan secara konsisten pengetahuan dan amalan professional
7. Guru terlibat
secara aktif dalam komuniti bidang profesion mereka
1. Membantu pembangunan kehidupan pelajar dan kemahiran kerjaya
2. Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif
3. Memudahkan pembelajaran
4. Menyediakan rancangan pelajaran yang sesuai dan selaras dengan visi sekolah dan misi
5. Membangunkan aras tinggi kemahiran berfikir (KBAT, HOTS)
6. Membangun dan menggunakan sumber pengajaran dan pembelajaran (ABM, BBM, TMK)
7. Meningkatkan nilai etika dan moral
8. Menilai prestasi pelajar
9. Penglibatkan dalam pembangunan profesional
10. Rangkaian dengan pihak berkait terutamanya dengan ibu bapa
11. Menguruskan kebajikan dan tugas pelajar
ARTIKEL 2: Teaching competencies Standards in Southeast Asian
Countries
Ulasan:
Ulasan:
Kajian ini menerangkan 5 domain standard pengajaran
kompeten dalam Negara Asia Tenggara iaitu a) pengetahuan profesional, b)
kemahiran profesional, c) ciri-ciri peribadi, d) standard etika dan nilai
peribadi/ profesional dan e) pembangunan profesional dan pembelajaran sepanjang
hayat. Artikel ini juga menerangkan tentang gap dan isu yang berkaitan dalam
kajian ini. Artikel ini juga menerangkan secara terperinci tentang penilaian
dan sistem pendidikan di Brunei Darussalam, Kemboja, Indonesia, Lao PDR,
Malaysia, Myanmar, Philippines, Singapura, Thailand, Timor-Leste dan Vietnam. Kajian
ini juga menyenaraikan 11 senarai kompetensi guru iaitu:
1. Membantu pembangunan kehidupan pelajar dan kemahiran kerjaya
2. Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif
3. Memudahkan pembelajaran
4. Menyediakan rancangan pelajaran yang sesuai dan selaras dengan visi sekolah dan misi
5. Membangunkan aras tinggi kemahiran berfikir (KBAT, HOTS)
6. Membangun dan menggunakan sumber pengajaran dan pembelajaran (ABM, BBM, TMK)
7. Meningkatkan nilai etika dan moral
8. Menilai prestasi pelajar
9. Penglibatkan dalam pembangunan profesional
10. Rangkaian dengan pihak berkait terutamanya dengan ibu bapa
11. Menguruskan kebajikan dan tugas pelajar
ARTIKEL 3: Standard kompetensi Guru malaysia
Ulasan:
Artikel ini menerangkan secara terperinci system pendidikan di Malaysia dan
perlunya diwujudkan suatu standard kompetensi guru Malaysia. Standard
kompetensi luar negara yang ada boleh dijadikan panduan tetapi perlu
disesuaikan dengan keadaan di Malaysia dengan mengambil kira faktor budaya dan
agama. Objektif yang dicadangkan dalam Standard kompetensi guru Malaysia ialah
1) Mengenal pasti keperluan standard kompetensi dalam tugasan sebagai guru, 2)
Mengenal pasti visi pengembangan tugasan guru, 3) Mengenal pasti kekuatan diri
yang dapat membantu dalam tugasan sebagai guru, 4) Mengenal pasti kekurangan
diri yang perlu dibaiki, 5) Meningkatkan usaha memotivasikan diri ke arah
standard kompetensi, 6) Meningkatkan usaha untuk menambah pengetahuan dan
kemahiran, 7) Meningkatkan martabat profesion perguruan. Artikel ini juga
menerangkan proses yang perlu dilalui oleh bakal guru untuk mendapat kelayakan
sebagai guru. Standard ini mengutamakan empat perkara iaitu a) Pengetahuan professional
(professional knowledge), b) Amalan Profesional (Professional Practice), c) Nilai
Profesional
(Professional Values) dan d) Hubungan Profesional (Professional relationship)
(Professional Values) dan d) Hubungan Profesional (Professional relationship)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan