ARTIKEL 1: PENGARUH KELAYAKAN GURU KE ATAS EFIKASI GURU-GURU SEKOLAH MENENGAH
Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang pengaruh kelayakan guru ke atas efikasi
guru-guru sekolah menengah. Tujuannya adalah untuk menentukan pengaruh faktor-faktor
kelayakan guru, iaitu jenis latihan guru dan pengalaman mengajar terhadap
kepercayaan efikasi guru di kalangan guru-guru sekolah menengah di Sabah. Dapatan
kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan dalam ketiga-tiga
dimensi efikasi guru di kalangan guru-guru mengikut jenis latihan guru dan
pengalaman mengajar. Guru-guru keluaran program Diploma Pendidikan
Malaysia berada pada aras tertinggi dalam kepercayaan efikasi guru berbanding
guru-guru keluaran program lain. Manakala guru-guru yang mempunyai pengalaman
mengajar yang telah melebihi tujuh tahun lebih berefikasi berbanding guru-guru yang
kurang berpengalaman. Dapatan kajian yang diperoleh mengenai pengaruh
faktor-faktor kelayakan guru ke atas kepercayaan efikasi guru membolehkan
kalangan pentadbir dan penyelidik mempelajari serta memahami pola perbezaan
efikasi di kalangan guru-guru sekolah menengah. Namun, dapatan kajian terikat
dengan tiga faktor teknikal kajian iaitu reka bentuk persampelan, jenis data
dan lokasi kajian.
ARTIKEL 2: CABARAN GURU
SANDARAN TERLATIH DI SEKOLAH
Ulasan:
Artikel ini menerangkan
tentang cabaran yang dihadapi oleh guru sandaran terlatih (GST) di sekolah. Guru Sandaran Terlatih (GST) menghadapi
pelbagai cabaran terutamanya seorang guru yang baru di tempatkan di sesebuah
sekolah. Kajian ini menfokuskan tinjauan cabaran yang dihadapi oleh GST apabila
ditempatkan di sekolah. Kajian kualitatif ini menggunakan Temu bual,
pemerhatian dan catatan buku rekod dijalankan lima bulan pertama GST berada di
sekolah. Cabaran utama yang dihadapi oleh GST ialah perkara yang berkaitan
dengan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah dan penerimaan komuniti
sekolah. Dapatan kajian ini mendapati GST
tidak bersedia apabila ditugaskan mengajar mata pelajaran bukan opsyen dan,
mengajar kelas berorientasikan peperiksaan. Semua GST didapati tidak mempunyai
pengetahuan dan tidak berminat apabila ditugaskan mengajar mata pelajaran bukan
opsyen. Tetapi GST didapati mampu menjalankan tanggungjawab dengan baik dan
menunjukkan pretasi yang membanggakan dalam pengurusan aktiviti sekolah.
ARTIKEL 3: Tahap
Kompetensi Guru Sekolah Rendah Terhadap Pengajaran Sains Dan Matematik Dalam
Bahasa Inggeris
Pautan artikel 3: http://eprints.utm.my/13477/
Ulasan:
Kajian ini
dijalankan untuk mengkaji masalah seperti tahap kesediaan guru dari segi
penguasaan bahasa Inggeris dan keyakinan diri mereka untuk mengajar subjek
sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Kajian ini juga mengukur tahap
kompetensi guru dengan tahap penggunaan bahasa Inggeris, kaedah pengajaran dan
penggunaan bahan bantu mengajar semasa proses pengajaran dan pemudahcaraan
Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris. Dapatan kajian menunjukkan tidak
terdapat perbezaan yang signifikan antara faktor penggunaan bahasa Inggeris dan
penggunaan bahan bantu mengajar guru sekolah rendah terhadap pengajaran sains
dan matematik dalam bahasa Inggeris mengikut pengkhususan (opsyen). Selain itu,
tiada perbezaan yang signifikan antara faktor penggunaan bahasa Inggeris,
kaedah pengajaran, dan bahan bantu mengajar guru sekolah rendah terhadap
pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris mengikut jantina dan perbezaan
antara faktor penggunaan bahasa Ingeris guru sekolah rendah terhadap pengajaran
sains dan matematik dalam bahasa Inggeris mengikut pengalaman mengajar, kaedah
pengajaran, dan bahan bantu mengajar. Manakala, terdapatnya perbezaan kaedah
pengajaran guru sekolah rendah terhadap pengajaran sains dan matematik dalam
bahasa Inggeris mengikut pengkhususan (opsyen). Kementerian Pelajaran Malaysia
boleh mengambil inisiatif untuk meningkatkan kompetensi guru-guru dengan
mengadakan kursus ataupun bengkel bagi meningkatkan penggunaan dan penguasan
bahasa Inggeris guru yang mengajar matapelajaran sains dan matematik. guru perlu
mempunyai fikiran yang positif dan sanggup mengikuti bengkel-bengkel yang
diadakan untuk meningkatkan tahap kompetensi pengajaran sains dan matematik
mereka berdasarkan penggunaan bahasa Inggeris.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan