Sabtu, 13 Mei 2017

ISU KEBIMBANGAN MATEMATIK

ARTIKEL 1: Mathematics Anxiety and Its Relationship with the Achievement of Secondary Students in Malaysia

Ulasan:
Artikel ini membincangkan tentang kebimbangan matematik dan hubungannya dengan pencapaian pelajar Tingkatan empat di Malaysia. Dapatan kajian ini menunjukkan pelajar sama ada lelaki atau perempuan mempunyai kebimbangangan yang sederhana terhadap matematik. Guru disarankan supaya lebih prihatin terhadap kesan kebimbangan matematik terhadap pencapaian matematik. Mereka perlu berusaha untuk melahirkan persekitaran yang lebih kondusif dalam PdPc metematik agar lebih menarik dan menyeronokkan kepada pelajar. Kajian ini juga menyenaraikan cara-cara yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas bagi mengurangkan kebimbangan matematik dalam diri pelajar.
1.      Membina persekitaran pembelajaran yang memberi keseronokkan kepada pelajar dan elakkan persekitaran yang membebankan pelajar.
2.      Menggunakan teknik kumpulan kooperatif
3.      Mengajar pelajar berdasarkan kebolehan mereka dan menggunakan alat bantu mengajar yang berkesan.
4.      Memberi galakan dan pujian kepada pelajar supaya mereka lebih yakin dan memotivasikan diri mereka
5.      Mengurangkan ugutan
6.      Tunjukkan sayang, keselesaan, kepercayaan, dan penerimaan kepada pelajar
7.      Menyediakan pemulihan bagi pelajar yang mempunyai masalah.


ARTIKEL 2: Qualitative research approach towards factors associated with mathematics anxiety

Ulasan:

Artikel ini menerangkan tentang kajian tentang kebimbangan matematik dan faktor yang berkait dalam kalangan guru pelatih sekolah rendah di Malaysia. Data qualitatif ini dikumpul dari aspek a) persepsi mereka terhadap matematik b) gambaran mereka terhadap matematik c) perasaan mereka terhadap matematik d) sikap mereka dalam menyelesaikan matematik. Beberapa faktor yang dikenalpasti dalam kajian ini yang menyumbang kebimbangan matematik dalam diri guru pelatih ialah a) hubungan guru dan pelajar b) stail pengajaran guru c) tekanan peperiksaan dan d)pengaruh ibu bapa dan rakan. Dapatan kajian ini disimpulkan kepada carta alir di bawah.


ARTIKEL 3: Faktor penyumbang kepada kemerosotan penyertaan pelajar dalam aliran sains: satu analisis sorotan tesis

Ulasan:
Artikel ini mengenalpasti faktor penyubang kepada kemerosotan penyertaan pelajar dalam aliran sains: satu analisis sorotan kajian dan seterusnya mencadangkan tindakan yang perlu diambil untuk memperbaiki ketidakseimbangan ini. Peratusan penyertaan pelajar dalam aliran sains berlaku trend penyusutan yang membimbangkan. Sehubungan dengan itu, satu kajian analisis sorotan tesis telah dijalankan ke atas 344 tesis peringkat sarjana dan ijazah kedoktoran di sembilan buah IPTA dari tahun 2001 hingga 2010. Dapatan kajian menunjukkan ramai pelajar lepasan menengah rendah mempunyai kelayakan yang diperlukan untuk meneruskan pengajian dalam aliran sains, minat yang tinggi dan sikap yang positif terhadap bidang sains dan matematik tetapi kerisauan mengenai kesukaran pembelajaran dan tahap keyakinan akademik yang rendah dalam matapelajaran sains dan matematik dikenalpasti sebagai faktor utama menyebabkan ramai dalam kalangan mereka tidak memilih aliran sains di peringkat tingkatan empat dan ke atas. Selain itu, faktor pengajaran guru, sistem penilaian, faktor demografi dan pengurusan sekolah juga menyumbang kepada sebab mengapa pelajar kurang menyertai aliran sains. Sebanyak empat cadangan teras telah diutarakan untuk menangani masalah ini.
1.      Mempertingkatkan penyertaan pelajar dalam aliran sains di peringkat sekolah menengah dan pendidikan tertiari.
2.      Memantapkan mutu kurikulum dan latihan guru
3.      Menyemak semula dan memperkasakan sistem penilaian bagi matapelajaran sains dan matematik
4.      Meningkat dan memantapkan penyelidikan berkaitan pendidikan sains dan matematik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan