ARTIKEL 1: Mathematics
Anxiety and Its Relationship with the Achievement of Secondary Students in
Malaysia
Ulasan:
Artikel ini membincangkan tentang kebimbangan matematik
dan hubungannya dengan pencapaian pelajar Tingkatan empat di Malaysia. Dapatan
kajian ini menunjukkan pelajar sama ada lelaki atau perempuan mempunyai
kebimbangangan yang sederhana terhadap matematik. Guru disarankan supaya lebih
prihatin terhadap kesan kebimbangan matematik terhadap pencapaian matematik.
Mereka perlu berusaha untuk melahirkan persekitaran yang lebih kondusif dalam
PdPc metematik agar lebih menarik dan menyeronokkan kepada pelajar. Kajian ini
juga menyenaraikan cara-cara yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas bagi
mengurangkan kebimbangan matematik dalam diri pelajar.
1. Membina persekitaran pembelajaran yang memberi
keseronokkan kepada pelajar dan elakkan persekitaran yang membebankan pelajar.
2. Menggunakan teknik kumpulan kooperatif
3. Mengajar pelajar berdasarkan kebolehan mereka
dan menggunakan alat bantu mengajar yang berkesan.
4. Memberi galakan dan pujian kepada pelajar
supaya mereka lebih yakin dan memotivasikan diri mereka
5. Mengurangkan ugutan
6. Tunjukkan sayang, keselesaan, kepercayaan, dan
penerimaan kepada pelajar
7. Menyediakan pemulihan bagi pelajar yang
mempunyai masalah.
ARTIKEL 2: Qualitative
research approach towards factors associated with mathematics anxiety
Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang kajian tentang
kebimbangan matematik dan faktor yang berkait dalam kalangan guru pelatih
sekolah rendah di Malaysia. Data qualitatif ini dikumpul dari aspek a) persepsi
mereka terhadap matematik b) gambaran mereka terhadap matematik c) perasaan
mereka terhadap matematik d) sikap mereka dalam menyelesaikan matematik. Beberapa
faktor yang dikenalpasti dalam kajian ini yang menyumbang kebimbangan matematik
dalam diri guru pelatih ialah a) hubungan guru dan pelajar b) stail pengajaran
guru c) tekanan peperiksaan dan d)pengaruh ibu bapa dan rakan. Dapatan kajian
ini disimpulkan kepada carta alir di bawah.
ARTIKEL 3: Faktor penyumbang kepada kemerosotan
penyertaan pelajar dalam aliran sains: satu analisis sorotan tesis
Ulasan:
Artikel ini mengenalpasti faktor penyubang kepada
kemerosotan penyertaan pelajar dalam aliran sains: satu analisis sorotan kajian
dan seterusnya mencadangkan tindakan yang perlu diambil untuk memperbaiki
ketidakseimbangan ini. Peratusan penyertaan pelajar dalam aliran sains berlaku
trend penyusutan yang membimbangkan. Sehubungan dengan itu, satu kajian
analisis sorotan tesis telah dijalankan ke atas 344 tesis peringkat sarjana dan
ijazah kedoktoran di sembilan buah IPTA dari tahun 2001 hingga 2010. Dapatan kajian
menunjukkan ramai pelajar lepasan menengah rendah mempunyai kelayakan yang
diperlukan untuk meneruskan pengajian dalam aliran sains, minat yang tinggi dan
sikap yang positif terhadap bidang sains dan matematik tetapi kerisauan
mengenai kesukaran pembelajaran dan tahap keyakinan akademik yang rendah dalam
matapelajaran sains dan matematik dikenalpasti sebagai faktor utama menyebabkan
ramai dalam kalangan mereka tidak memilih aliran sains di peringkat tingkatan
empat dan ke atas. Selain itu, faktor pengajaran guru, sistem penilaian, faktor
demografi dan pengurusan sekolah juga menyumbang kepada sebab mengapa pelajar kurang
menyertai aliran sains. Sebanyak empat cadangan teras telah diutarakan untuk
menangani masalah ini.
1. Mempertingkatkan penyertaan pelajar dalam aliran
sains di peringkat sekolah menengah dan pendidikan tertiari.
2. Memantapkan mutu kurikulum dan latihan guru
3. Menyemak semula dan memperkasakan sistem
penilaian bagi matapelajaran sains dan matematik
4. Meningkat dan memantapkan penyelidikan berkaitan
pendidikan sains dan matematik
Tiada ulasan:
Catat Ulasan