Ahad, 14 Mei 2017

ISU BAHASA PENGANTAR

ARTIKEL 1: Garis Panduan Pelaksanaan Dual Language Programme (DLP)

Ulasan:

Artikel ini menerangkan Dual Language Programme (DLP) secara terperinci dan panduan melaksanakannya di sekolah. Garis panduan DLP ini dibina dengan tujuan segala urusan pelaksanaan DLP lebih teratur, seragam, cekap dan berkesan. DLP merupakan salah satu inisiatif dalam mencapai Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI). DLP merupakan satu program yang memberi pilihan kepada sekolah untuk menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) mata pelajaran Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM). Kriteria sekolah yang ingin melaksanakan DLP perlu a) mempunyai sumber yang mencukupi, b) Pengetua/Guru Besar/Guru bersedia untuk melaksanakan DLP, c) Permintaan dan sokongan daripada ibu bapa, dan d) Pencapaian sekolah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Tugasan DLP akan diagihkan kepada beberapa golongan iaitu a) Pengetua / Guru Besar (PGB), b) PPD, c) JPN, d) Guru, e) ibu bapa dan f) PIBG.

ARTIKEL 2: The preparation of Malaysian teachers in implementing of teaching and learning of Mathematics and Science in English

Ulasan:
Artikel ini menerangkan kajian yang dijalankan semasa perlaksanaan Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sejak tahun 2003 sebelum dimansuhkan pada tahun 2012. Bahasa pengantar menggunakan bahasa Melayu ditukar kepada Bahasa Inggeris bagi mata pelajaran sains dan matematik. Perlaksanaan PPSMI memerlukan guru yang bersedia  secara profesional untuk mengajar menggunakan bahasa Inggeris. Kajian ini membuat kajian terhadap persepsi guru sains dan matematik dalam usaham persediaan profesional.  Satu instrumen yang diberi nama “Teachers Perception Towards the Professional Preparation to Teach Mathematics/Science in English” dibina dan diuji dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan latihan pra-perkhidmatan dan latihan dalam perkhidmatan adalah mencukupi sebagai persediaan profesional mereka. Walau bagaimanapun, guru-guru mengakui perlunya keperluan untuk meningkatkan kesediaan profesional mereka untuk mengajar matematik / sains dalam bahasa Inggeris. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa latihan pra-perkhidmatan dan latihan dalam perkhidmatan tidak mampu meningkatkan keyakinan mereka bertutur dalam bahasa Inggeris. Guru-guru tidal menafikan bahawa perlunya latihan dalam membantu pelajar mempelajari bahasa Inggeris. Secara umumnya, kajian ini juga menunjukkan bahawa walaupun guru bersedia secara profesional, namun mereka masih memerlukan lebih banyak persediaan dalam mengatasi masalah pelajar dalam pembelajaran mata pelajaran dalam bahasa Inggeris terutama bagi pelajar yang lemah dalam bahasa Inggeris atau matematik / sains atau 
kedua-duanya.

ARTIKEL 3: KEBERKESANAN PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS DI SEKOLAH LUAR BANDAR

Ulasan:
Artikel ini menerangkan kajian yang dijalankan untuk mendapatkan maklumbalas mengenai keberkesanan pelaksanaan PdPc Matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah luar bandar. Kajian ini mengenalpasti penggunaan bahasa Inggeris murid, bahasa Inggeris guru Matematik dan bahan dan kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah dalam membantu meningkatkan kefahaman Matematik di dalam bahasa Inggeris. Data kajian dikumpul menggunakan kaedah temuabual dan soal selidik. Temubual mengandungi soalan bagi menguji penggunaan bahasa Inggeris guru dan penggunaan bahan dan kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah membantu meningkatkan kefahaman Matematik di dalam bahasa Inggeris. Soal selidik mengandungi soalan mengenai penggunaan bahasa Inggeris murid dan penggunaan bahan dan kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah membantu meningkatkan kefahaman Matematik di dalam bahasa Inggeris. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan bahasa Inggeris murid berada pada tahap sederhana dan guru menggunakan bahasa Inggeris semasa mengajar Matematik bergantung kepada kelas yang diajar. Walaubagaimanapun, penggunaan kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah tidak begitu digunakan oleh guru dan murid. Beberapa cadangan dan kajian lanjutan diberikan agar dapat meningkatkan lagi pencapaian Matematik dalam bahasa Inggeris iaitu;
1. Kemudahan seperti mesin ATM, kawasan rehat dan surau perlu ditambah untuk memudahkan pelajar menggunakannya perlu lebih banyak dan diselenggara dengan baik.
2. Beberapa kemudahan baru yang dirasakan penting perlu disediakan oleh
3. Tempoh pengajian perlu dipanjangkan bagi membolehkan bilangan kredit yang ditawarkan pada setiap semester dikurangkan supaya tidak membebankan mereka disamping menyusun semula jadual waktu agar lebih sistematik dan mudah diikuti.
4. Pemantauan prestasi pelajar amat perlu dilakukan dengan lebih kerap dan lebih baik
5. Persediaan kepada bakal graduan amatlah diperlukan oleh semua pelajar terutama sekali kepada pelajar tahun akhir.
6. Aktiviti persatuan perlulah diberi perhatian kerana dengan menggalakkan pelajar berpersatuan akan dapat mendedahkan pelajar kepada pergaulan yang akrab antara pelajar.

7. Sebagai sebuah universiti yang berteknologi tinggi, universiti haruslah mencapai status mereka sebagai berteknologi dengan setiap peralatan yang digunakan berteknologi tinggi. Pelajar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan