Ahad, 14 Mei 2017

ISU KAEDAH PENGAJARAN

ARTIKEL 1: Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Ulasan:

Artikel ini membincangkan kelebihan integrasi teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan Pembelajaran di sekolah. Pelajar akan belajar menggunakan TMK mengikut kemampuan mereka serta melahirkan generasi yang celik komputer. Bidang pendidikan juga tidak ketinggalan dalam penggunaan teknologi maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Keperluan dan penggunaan TMK dalam sistem pendidikan tidak dapat dinafikan lagi kelebihannya dan telah banyak dibuktikan dalam kajian-kajian lepas. Artikel ini juga menyenaraikan strategi mengintegrasikan teknologi dalam pendidikan iaitu guru memainkan peranan, pengubahsuaian kurikulum era internet, Pihak sekolah mengawal segala laman-laman web yang tidak berkenaan,  meningkatkan penggunaan komputer di kalangan guru, penyediaan kemudahan komputer di sekolah, dan penggunaan pelbagai perkhidmatan luar. Artikel ini juga menyenaraikan masalah-masalah yang dihadapi dalam mengintegrasikan TMK dalam pendidikan a) kepakaran guru yang terhad, b) kekurangan khidmat sokongan c) masalah isi kandungan dalam internet, d) masalah hakcipta, dan e) keperluan untuk menambah akses internet. 


ARTIKEL 2: Persepsi dan amalan pengajaran guru matematik pengenalan dalam penyelesaian masalah algebra

Ulasan:
Kaedah pengajaran penyelesaian masalah juga sering digunakan oleh guru dalam masalah Penyelesaian Masalah Algebra (PMA). Kajian ini telah mengkaji dan mengenal pasti persepsi dan amalan guru terhadap pengajaran dan pembelajaran PMA di sekolah menengah Malaysia. Seramai 18 orang guru matematik dipilih dan menggunakan kaedah temu bual separa berstruktur bagi pengumpulan data. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa persepsi guru terhadap pengajaran PMA di sekolah adalah penting dan utama dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Mereka juga berpendapat, konsep algebra perlu diajar dengan cara yang berkesan agar mudah difahami pelajar. Kebanyakan guru didapati mengamalkan pengajaran menggunakan model Polya yang melibatkan empat langkah dalam pengajaran PMA untuk menyelesaikan masalah matematik. Walau bagaimanapun, terdapat strategi baru yang mereka terokai bersama guru matematik lain seperti kaedah praktikal dan simulasi. Guru juga percaya pengajaran PMA ini mampu untuk memupuk pelajar berfikir pada aras yang tinggi. Kesimpulannya, amalan pengajaran yang dipamerkan oleh guru sangat penting dalam membantu pelajar mengukuhkan dan meningkatkan kemahiran pembelajaran PMA. Pelajar juga perlu memahami konsep terlebih dahulu dahulu sebelum menyelesaikan soalan aplikasi seperti penyelesaian masalah. 


ARTIKEL 3: Penyelesaian Masalah bagi persamaan serentak menggunakan perisian Excel dalam kalangan murid Tingkatan Empat
Ulasan:

Kajian kes ini merupakan kajian yang menggunakan dua kaedah pengajaran secara serentak iaitu penyelesaian matematik dan TMK. Kajian ini telah mengenal pasti cara murid tingkatan empat menyelesaikan masalah persamaan serentak menggunakan perisian Excel. Dua aspek telah diberi tumpuan bagi menjawab persoalan kajian iaitu proses dan strategi yang digunakan murid untuk menyelesaikan masalah persamaan serentak menggunakan perisian Excel. Data dikumpul menggunakan Aktiviti Sebelum Menggunakan Excel, Aktiviti Selepas Menggunakan Excel, temu bual dan catatan pengkaji. Proses penyelesaian masalah kajian ini mencakupi empat fasa yang dicadangkan oleh Polya (1945) iaitu memahami masalah, merancang penyelesaian, melaksanakan perancangan dan semakan. Dapatan kajian mendapati sebilangan murid melihat aktiviti penyelesaian masalah fokus kepada mendapatkan jawapan akhir semata-mata tanpa mencari makna di setiap jawapan tersebut dengan melakukan semak semula. Kajian juga menunjukkan murid menggunakan pelbagai strategi penyelesaian masalah dalam Aktiviti Selepas Menggunakan Excel berbanding dengan aktiviti pra. kelebihan perisian Excel membantu murid menghubungkaitkan antara sifat graf dengan penyelesaian persamaan serentak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan