Ahad, 14 Mei 2017

ISU PENTAKSIRAN

ARTIKEL 1: Penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS sekolah rendah

Pautan artikel 1:

Ulasan:

Artikel ini menerangkan tentang penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS di sekolah.  Artikel ini juga menerangkan pandangan guru terhadap pelaksanaan PBS. PBS ialah bentuk pendidikan masa hadapan yang menggantikan sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan yang telah diamalkan sebelum ini.  Malaysia melaksanaan PBS agar sistem pendidikan dan pentaksiran pelajar semakin berkualiti dan segala kebijaksanaan dan pengalaman akan diamalkan mengikut peredaran masa yang terkini dalam persekitaran mereka. Setiap sistem yang diamalkan pasti mempunyai kebaikan dan kelemahannya. Kelemahan PBS akan menjadi satu cabaran yang muncul dari masa ke masa. Kelemahan PBS yang masih wujud tidak wajar menjadi alasan untuk menolak pelaksanaan PBS tetapi perlu diperbaiki dari semasa ke semasa. Pada pendapat saya, walaupun PBS merupakan satu langkah penyelesaian terhadap pendidikan yang berorientasikan peperiksaan di Malaysia. Namun, masih terdapat beberapa perkara yang perlu diperbaiki. Kini, Kementerian Pendidikan Malaysia telah pun melaksanakan penambahanbaikan terhadap kelemahan yang telah dapat dikesan dalam pelaksanaan PBS ini. 

ARTIKEL 2: Pentaksiran Pembelajaran Pelajar: Amalan Guru-guru di Malaysia

Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang amalan-amalan pentaksiran pembelajaran pelajar yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah di Malaysia. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji amalan yang dilakukan oleh guru-guru sekolah dalam mentaksir pembelajaran pelajar, membuat perbandingan amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru sama ada sekolah rendah, sekolah menengah dan pra universiti dan amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru mata pelajaran bahasa, Sains dan Matematik dan lain-lain mata pelajaran. Kajian ini juga mengumpul maklumat tentang latar belakang guru, latihan dan pengetahuan pentaksiran guru serta amalan-amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah. kajian ini juga memberikan cadangan untuk dijadikan rujukan bagi guru-guru dalam pentaksiran pengajaran dan pembelajaran pelajar. Guru perlu memberi perhatian terhadap kualiti pentaksiran bilik darjah yang diamalkan dan mempunyai kemahiran pentaksiran bagi mengamalkan teknik pentaksiran dengan berkesan.

ARTIKEL 3: Pembinaan Instrumen Amalan Pentaksiran Guru Matematik Sekolah Menengah


Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang pembinaan satu instrument yang diberi nama Instrumen Amalan Pentaksiran Guru Matematik Sekolah Menengah. Instrument kajian dibina merangkumi dua komponen utama yang berdasarkan tinjauan literature iaitu: (1) ciri-ciri sedia ada yang dimiliki guru; serta (2) amalan yang dilakukan. Komponen konstruk iaitu kepercayaan dan nilai guru, pengetahuan, kemahiran, sikap, amalan yang dilakukan guru terdiri daripada lima konstruk iaitu blueprint mata pelajaran, hasil pembelajaran, hasil sasaran yang dijangka, folio A dan folio B. Artikel ini dapat memberi gambaran mengenai instrumen penilaian amalan pentaksiran guru Matematik sekolah menengah instrument ini boleh digunakan kerana telah disahkan kebolehpercayaan dan kesahan menyebabkan instrument ini doleh diterima dan digunakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan