ARTIKEL 1: Penerimaan guru terhadap Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS sekolah rendah
Pautan artikel 1:
Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang penerimaan guru terhadap Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS) dengan komitmen guru dalam melaksanakan PBS di
sekolah. Artikel ini juga menerangkan
pandangan guru terhadap pelaksanaan PBS. PBS ialah bentuk pendidikan masa
hadapan yang menggantikan sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan yang
telah diamalkan sebelum ini. Malaysia melaksanaan
PBS agar sistem pendidikan dan pentaksiran pelajar semakin berkualiti dan segala
kebijaksanaan dan pengalaman akan diamalkan mengikut peredaran masa yang
terkini dalam persekitaran mereka. Setiap sistem yang diamalkan pasti mempunyai
kebaikan dan kelemahannya. Kelemahan PBS akan menjadi satu cabaran yang muncul
dari masa ke masa. Kelemahan PBS yang masih wujud tidak wajar menjadi alasan
untuk menolak pelaksanaan PBS tetapi perlu diperbaiki dari semasa ke semasa.
Pada pendapat saya, walaupun PBS merupakan satu langkah penyelesaian terhadap
pendidikan yang berorientasikan peperiksaan di Malaysia. Namun, masih terdapat
beberapa perkara yang perlu diperbaiki. Kini, Kementerian Pendidikan Malaysia
telah pun melaksanakan penambahanbaikan terhadap kelemahan yang telah dapat
dikesan dalam pelaksanaan PBS ini.
ARTIKEL 2: Pentaksiran Pembelajaran Pelajar: Amalan Guru-guru di Malaysia
Ulasan:
Artikel
ini menerangkan tentang amalan-amalan pentaksiran pembelajaran pelajar yang
dilaksanakan oleh guru-guru sekolah di Malaysia. Kajian ini dijalankan untuk
mengkaji amalan yang dilakukan oleh guru-guru sekolah dalam mentaksir pembelajaran
pelajar, membuat perbandingan amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru sama
ada sekolah rendah, sekolah menengah dan pra universiti dan amalan pentaksiran
yang dilaksanakan oleh guru mata pelajaran bahasa, Sains dan Matematik dan
lain-lain mata pelajaran. Kajian ini juga mengumpul maklumat
tentang latar belakang guru, latihan dan pengetahuan pentaksiran guru serta
amalan-amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah. kajian
ini juga memberikan cadangan untuk dijadikan rujukan bagi guru-guru dalam
pentaksiran pengajaran dan pembelajaran pelajar. Guru perlu memberi
perhatian terhadap kualiti pentaksiran bilik darjah yang diamalkan
dan mempunyai kemahiran pentaksiran bagi mengamalkan teknik pentaksiran
dengan berkesan.
ARTIKEL 3: Pembinaan
Instrumen Amalan Pentaksiran Guru Matematik Sekolah Menengah
Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang
pembinaan satu instrument yang diberi nama Instrumen Amalan Pentaksiran Guru
Matematik Sekolah Menengah. Instrument kajian dibina merangkumi dua komponen
utama yang berdasarkan tinjauan literature iaitu: (1) ciri-ciri sedia ada yang dimiliki
guru; serta (2) amalan yang dilakukan. Komponen konstruk iaitu kepercayaan dan
nilai guru, pengetahuan, kemahiran, sikap, amalan yang dilakukan guru terdiri daripada
lima konstruk iaitu blueprint mata pelajaran, hasil pembelajaran, hasil sasaran
yang dijangka, folio A dan folio B. Artikel ini dapat memberi gambaran mengenai
instrumen penilaian amalan pentaksiran guru Matematik sekolah menengah instrument
ini boleh digunakan kerana telah disahkan kebolehpercayaan dan kesahan
menyebabkan instrument ini doleh diterima dan digunakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan