Ahad, 14 Mei 2017

ISU KURIKULUM

ARTIKEL 1: Memperkasa pembangunan modal insan Malaysia di peringkat kanak- kanak : Kajian kebolehlaksanaan dan kebolehintegrasian pendidikan STEM dalam kurikulum PERMATA Negara


Ulasan:

Artikel ini menerangkan kajian yang kebolehintegrasian pendidikan STEM dalam kurikulum PERMATA Negara. Kajian ini menerangkan secara jelas tentang pendidikan STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan, Matematik) dan PERMATA Negara. Tujuan kajian adalah untuk menentukan kebolehlaksanaan pendidikan STEM kepada kanak-kanak 3-4 tahun di taska PERMATA dan Kurikulum PERMATA Negara. Kajian ini juga mengkaji bahawa kesan pendidikan STEM terhadap kebolehan inkuiri, penerokaan, rekacipta, refleksi, minat, komunikasi, dan kerjasama dalam kalangan kanak-kanak yang terlibat. Sepuluh Modul STEM telah dibina dan ditentusahkan oleh pendidik PERMATA dan penyelidik pakar bidang STEM sebelum digunakan dalam sampel sebenar. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan terhadap kebolehan inkuiri, penerokaan, rekacipta, reflleksi, minat, dan komunikasi serta semangat kerjasama kanak-kanak. Selain itu,guru yang menerima latihan STEM menunjukkan peningkatan terhadap aspek pengetahuan, pemahaman, kemahiran dan keyakinan diri pendidik melaksanakan STEM di taska. Dapatan-dapatan ini memberi implikasi positif terhadap pelaksanaan STEM di peringkat awal kanak-kanak. Kajian ini memberi cadangan agar Bahagian Permata Jabatan Perdana Menteri dan agensi-agensi pelaksana perlu segera mengintegrasikan STEM ke dalam kurikulum PERMATA dan menyediakan latihan profesional STEM kepada pendidik-pendidik menerusi penubuhan Jawatankuasa Pelaksana , penggubalan dasar-dasar yang sesuai , dan penglibatan. Dapatan kajian ini memberi cadangan agar Kurikulum PERMATA Negara disemak semula dan diintegrasikan pendidikan STEM untuk kanak-kanak 3-4 tahun.

ARTIKEL 2: Kajian Penilaian Kurikulum Pendidikan Matematik Dan Sains Universiti Teknologi Malaysia



Ulasan:
Kajian ini menerangkan tentang penilaian kurikulum bagi program Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Matematik (SPM) dan Sarjana Muda Sains serta Pendidikan Sains (SPN) yang ditawarkan di Universiti Teknologi Malaysia. Satu borang soal selidik dengan skala lima mata digunakan untuk mengukur empat kategori model CIPP (contexts, input, process dan product). Aspek yang hendak dinilai ialah program, kandungan pelajaran, pengajaran dan pembelajaran serta kepuasan pelajar. Nilai program, kandungan pelajaran, dan kepuasan pelajar berada pada tahap memuaskan pada keseluruhannya kecuali aspek pengajaran dan pembelajaran yang kurang memuaskan. Dapatan kajian menunjukkan masih terdapat usaha yang perlu dilakukan untuk meningkatkan perkhidmatan dan menjadikan program yang ditawarkan oleh Fakulti Pendidikan lebih memuaskan pelajar Universiti Teknologi Malaysia. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran bergantung kepada guru, pelajar, keadaan fizikal dan bilik darjah di mana ianya saling mempengaruhi antara satu sama lain. Oleh itu, adalah penting untuk memastikan keadaan pembelajaran sentiasa terpelihara dan selesa untuk kegunaan pelajar dan pensyarah.

ARTIKEL 3: Pendidikan, Kurikulum Dan Masyarakat : Satu Integrasi


Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang Pendidikan, kurikulum dan masyarakat. Proses pendidikan yang berpanjangan akan mewujudkan sebuah ketamadunan yang megah dengan berpaksikan pendidikan bersifat universal. Bagaimanapun, proses pembentukan modal insan memerlukan pemahaman yang jitu dan tulen akan definisi pendidikan, kurikulum dan masyarakat supaya signifikan dalam membentuk integrasi ketiga – tiga komponen. Pendidikan, kurikulum dan masyarakat sebenarnya saling berkaitan antara satu sama lain. Pendidikan dan perancangan kurikulum yang mantap akan melahirkan masyarakat yang mampu hidup dengan jiwa kesederhanaan dan tahu akan tujuan penciptaannya. Melihat kepada perkaitan ini, pengkaji membuat pengaplikasian menerusi penerapanan konsep pendidikan bersepaduyang kemudiannya dilanjutkan kepada proses pengintegrasian pendidikan, kurikulum dan masyarakat yang akan membentuk sebuah masyarakat yang berjiwa sederhana, mengenal hakikat kebenaran, mengaplikasikan ilmu pengetahuan dengan cara yang betul dan seterusnya mencapai konsep mengenal hakikat diri. Proses integrasi yang melibatkan tiga dimensi iaitu pendidikan, kurikulum dan masyarakat memerlukan masa untuk mencapainya. Proses ini memerlukan sokongan semua pihak sama ada kerajaan, pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia, pendidik (guru), pelajar dan masyarakat. Kita perlu sentiasa komited dan meneruskan usaha yang mendalam bagi menghasilkan proses integrasi yang berkesan dan mencakupi seluruh aspek untuk membentuk sebuah masyarakat yang berjiwa sederhana, mengenal hakikat kebenaran, mengaplikasikan ilmu pengetahuan dengan cara yang betul dan seterusnya mencapai self-actualization.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan