Isnin, 13 Mac 2017

ISU AKSES DAN EKUITI

ARTIKEL 1: Penerimaan ibu yang memiliki anak retardasi mental di Sekolah Luar biasa Yayasan Pembinaan Anak Cacat (SLB YPAC) Padang

Ulasan:

Artikel ini menerangkan tentang penelitian terhadap penerimaan tiga orang ibu yang memiliki anak yang mengalami gangguan retardasi mental. Saya tertarik dengan artikel ini kerana artikel ini membincang masalah ibu yang mempunyai anak yang kurang upaya. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui bentuk penerimaan dan faKtor-faktor yang membantu penerimaan ibu yang memiliki anak retardasi mental di SLB YPAC Padang. Hanya seorang dari tiga subjek dalam penelitian ini yang terbuka dan menerima gangguan retardasi mental yang dialami oleh anaknya. Hal ini dibuktikan dengan penerimaan ibu yang memenuhi sepuluh aspek iaitu
1)kecemasan yang minimal terhadap kehadiran anak,
2) Pembelaan diri yang minimal terhadap keterbatasan anak,
3) tiada indikasi menolak anak,
4) control terhadap perkembangan anak,
5) tuntutan kematangan pada anak,
6) komunikasi yang jelas antara satu sama lain,
7) asuhan ibu terhadap anak,
8) penilaian ibu terhadap kelemahan anak,
9) sikap menghargai dari ibu,
10) mengenalpasti keperluan anak agar berdikari. 

Berdasarkan keterangan dan data dari artikel ini menunjukkan dua subjek yang lain tidak menerima kelemahan anaknya sepenuhnya di mana mereka hanya memenuhi sembilan dan lima dari sepuluh aspek. Faktor-faktor yang membantu ibu menerima kelemahan anak mereka ialah faktor agama dan respon anak terhadap ibu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan