ARTIKEL 1: Penerimaan ibu yang memiliki anak
retardasi mental di Sekolah Luar biasa Yayasan Pembinaan Anak Cacat (SLB YPAC)
Padang
Ulasan:
Artikel ini menerangkan tentang penelitian
terhadap penerimaan tiga orang ibu yang memiliki anak yang mengalami gangguan
retardasi mental. Saya tertarik dengan artikel ini kerana artikel ini
membincang masalah ibu yang mempunyai anak yang kurang upaya. Tujuan kajian ini
dijalankan adalah untuk mengetahui bentuk penerimaan dan faKtor-faktor yang
membantu penerimaan ibu yang memiliki anak retardasi mental di SLB YPAC Padang.
Hanya seorang dari tiga subjek dalam penelitian ini yang terbuka dan menerima
gangguan retardasi mental yang dialami oleh anaknya. Hal ini dibuktikan dengan
penerimaan ibu yang memenuhi sepuluh aspek iaitu
1)kecemasan yang minimal terhadap kehadiran
anak,
2) Pembelaan diri yang minimal terhadap
keterbatasan anak,
3) tiada indikasi menolak anak,
4) control terhadap perkembangan anak,
5) tuntutan kematangan pada anak,
6) komunikasi yang jelas antara satu sama lain,
7) asuhan ibu terhadap anak,
8) penilaian ibu terhadap kelemahan anak,
9) sikap menghargai dari ibu,
10) mengenalpasti keperluan anak agar
berdikari.
Berdasarkan keterangan dan data dari artikel
ini menunjukkan dua subjek yang lain tidak menerima kelemahan anaknya
sepenuhnya di mana mereka hanya memenuhi sembilan dan lima dari sepuluh aspek. Faktor-faktor
yang membantu ibu menerima kelemahan anak mereka ialah faktor agama dan respon
anak terhadap ibu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan